In weer en wind, in een landschap dat gekenmerkt wordt door enorme schepen, stevige kades en rokende industrie staat het nieuwe gebouw van het Loodswezen. Het is de uitvalsbasis van de loodsen die de zeeschepen veilig door de sluizen en het Noordzeekanaal loodsen. Geïnspireerd door deze omgeving is een gebouw gemaakt van stoere, robuuste materialen.

  • Programma Tendergebouw voor het Loodswezen
  • Opdrachtgever Nederlands Loodswezen BV
  • Gereed 2014
00/00
FARO architecten Loodswezen IJmuiden 01
FARO architecten Loodswezen IJmuiden 05
FARO architecten Loodswezen IJmuiden 04
FARO architecten Loodswezen IJmuiden 03
FARO architecten Loodswezen IJmuiden 02

Loodsen loodsen duurzaam

Het cortenstaal, onder de rook van Tatasteel, is beeldbepalend en omsluit de eerste verdieping van het gebouw. Dit deel is bestemd voor de ‘verre’ ploeg, loodsen uit andere delen van het land die meerdere dagen achtereen moeten kunnen verblijven en overnachten. Hier is ook een gemeenschappelijke woonkamer die zich, met zijn glazen gevel en terras, richt op het spectaculaire uitzicht richting Noordzee. De begane grond is bestemd voor de dienstdoende lokale ploeg loodsen die hier wachten op aankomende of vertrekkende schepen. Op de begane grond zijn een werkplaats, kantoor, navigatieservers, kleedruimtes gesitueerd en hier bevindt zich ook een woonkamer met royaal uitzicht.

In vroeger tijden losten Engelse schepen hun ballaststenen, oude Londense straatstenen, in IJmuiden om plaats te maken voor hun lading. FARO heeft een partij van deze prachtige stenen kunnen bemachtigen voor de onderste verdieping van dit gebouw. Hergebruik in optima forma.

Daarnaast is het gebouw energieleverend. De uitvalsbasis is zeer goed geïsoleerd en maakt gebruik van zowel passieve als actieve zonne-energie: door de grote raampartijen en 64 zonnepanelen op het dak. Om nog betere resultaten te behalen zijn er ook een aantal installaties geplaatst: warmtepomp in combinatie met een zonneboiler (heatpipes), buffervaten, lage temperatuur verwarming, led verlichting, en warmteterugwinning van de ventilatieretourlucht. Als laatste wordt er ook gebruik gemaakt van zuinige apparaten. Al deze maatregelen zorgen ervoor dat er een overschot aan energie is. Deze energie wordt direct geleverd aan de loodsboten zelf. Heel duurzaam en tevens erg voordelig.