De Kolenkitbuurt in Amsterdam wordt geherstructureerd. Op een voormalige strook met volkstuinen langs de Ringspoorzone in Bos en Lommer is het plan Scala gerealiseerd als een van de eerste onderdelen van deze herstructurering.

  • Programma 210 woningen, parkeergarage met 135 parkeerplaatsen
  • Opdrachtgever FarWest
  • Aannemer Giesbers Almere
  • Gereed 2009
00/00
FARO architecten Scala Amsterdam 05
FARO architecten Scala Amsterdam 07
FARO architecten Scala Amsterdam 03
FARO architecten Scala Amsterdam 02
FARO architecten Scala Amsterdam 01
FARO architecten Scala Amsterdam 04
FARO architecten Scala Amsterdam 06

Breng de jaren 20 ook buiten de ring

Woonkwaliteiten verbeteren en verbindingen leggen met het vooroorlogse Amsterdam, dat is wat we wilden. Op een compacte locatie van 230×30 meter is een zeer divers programma gerealiseerd waaronder verschillende zorgwoningen. Het plan is zorgvuldig ingepast, rekeninghoudend met geluid van twee kanten, en prachtig gematerialiseerd met hoogwaardige materialen waarvan we weten dat ze lang mee gaan.

Voor een groot deel bestaat het plan uit koopwoningen, maar er zijn ook sociale huurwoningen, zorgwoningen en WIBO-woningen. Zes groepswoningen voor dementerende ouderen en 34 WIBO woningen (wonen in beschermde omgeving) bevinden zich boven de buurthuiskamer, een zorgsteunpunt en het kantoor van de wijkbeheerder.

Onder het blok is een half verdiepte parkeergarage met 135 parkeerplaatsen opgenomen. De beide uiteinden hebben een robuust accent: aan de Erasmusgracht een hoge toren van 15 lagen en aan de Bos en Lommerweg een kopgebouw van zeven lagen. De toren bevat woningen, drie per verdieping, het kopgebouw kent een zorgprogramma.
Aan de Leeuwendalersweg is in zes verdiepingen gebouwd. Om daarmee toch voldoende levendigheid aan de straat te garanderen, zijn de onderste twee woningen met eigen voordeuren direct vanaf de straat toegankelijk. De lengte van het blok is genuanceerd door terugliggende transparante insneden met trappen en liften voor de hoger gelegen appartementen.

De architectuur is geïnspireerd op de gedetailleerde baksteenarchitectuur uit de gordel 20-40. Vooroorlogse architectuur met oranje en bruine bakstenen gecombineerd met witte accenten heeft aangetoond duurzaam gewaardeerd te worden. Dit is echt Amsterdams idioom dat past bij de ambitie van de stad om binnen en buiten de ring één geheel te laten ontstaan.