Nieuw Delft is de herontwikkeling van het stationsgebied van Delft. Mogelijk gemaakt door het onder de grond verdwijnen van het spoor en het parkeren van auto’s en fietsen. Direct grenzend aan het nieuwe station komt in het Van Leeuwenhoekkwartier een prachtige parkzone bovenop de tunnelbak. FARO ontwierp maar liefst 5 woningblokken en een parkeergarage gelegen aan dit park.

  • Programma 74 appartementen, verdeeld over 3 gebouwen, 7 grote stadshuizen, en 105 gebouwde parkeerplaatsen
  • Opdrachtgever Ballast Nedam Development
  • Aannemer Ballast Nedam West
  • Mee-modellerende partijen Van de Laar te Eindhoven
  • Co-makers Ballast Nedam D&E, DPA
  • BIM-protocol Ballast Nedam
  • Gereed 2020
00/00
FARO architecten Van Leeuwenhoekkwartier Delft GIF
FARO architecten Van Leeuwenhoekkwartier Delft Detail
FARO architectenvan Leeuwenhoekkwartier Delft 3D doorsnede
FARO architectenvan Leeuwenhoekkwartier Delft08
FARO architectenvan Leeuwenhoekkwartier Delft header

Nieuw Delft

Deze vijf blokken zijn onderdeel van een grotere ontwikkeling van Ballast Nedam. Door de ontwikkeling op te delen in kleinere eenheden ontstaat een goede voedingsbodem voor een levendig nieuw stuk binnenstad dat zich ook in maat en schaal in de nieuwe Delftse context kan voegen. Het Van Leeuwenhoekkwartier staat voor een ideaal woonmilieu: hoogstedelijk met alle voorzieningen, het station letterlijk om de hoek en toch aangenaam en rustig wonen. Aan een fraaie binnentuin, met uitzicht op de levendige gracht of het nieuwe stadspark op de treintunnel.

De architectuur van de blokken is eigentijds, vanuit een klassieke achtergrond. Duidelijk herkenbaar in alle blokken is de klassieke driedeling: een stedelijke plint met hoge verdiepingen, aan de gracht ook afwijkend gematerialiseerd. Vervolgens een middenstuk: mooi metselwerk met grote raamopeningen zoals in de binnenstad. Afgesloten met een bijzondere dakrand: soms een bijzondere rollaag, dan weer siermetselwerk, een setback met stevige rand of een fraaie balustrade.

FARO ontwierp 74 Appartementen en 7 grote stadswoningen op een parkeergarage voor 105 auto’s. De woningen hebben ruime plattegronden met meerdere indelingsmogelijkheden. In de plint zijn woningen ontworpen met extra hoogte en insteekvloeren. Deze kunnen op termijn naar werkeenheden of detailhandel worden getransformeerd. In het project is veel aandacht besteed aan biodiversiteit en klimaatadaptatie. Energetisch is het project klimaatneutraal.

De uitwerking gebeurde in een geïntegreerd BIM-model waarin constructeur en installateur hebben mee gemodelleerd. Het model is opgebouwd conform een met Ballast Nedam overeengekomen BIM-protocol dat ruimschoots voldoet aan het ILS. FARO heeft ook het glooiende maaiveld van de binnentuin op het parkeerdek gemodelleerd. Er is veelvuldig afgestemd met andere partijen vanwege de aanwezige hoogteverschillen en de integratie van het aangrenzende blok van Moke architecten op de gemeenschappelijke parkeergarage.