In 2019 maakte FARO, in samenspraak met een grote hoeveelheid stakeholders, het stedenbouwkundige plan voor het Koepelcomplex: een nieuw stuk stad met een academie, een stadscampus, een innovatiecentrum, een bioscoop, een boutique-hotel, een stadskantine, een buurtwinkel en een fietsenmaker.
Ook de uitwerking van een groot aantal gebouwen op het terrein viel ons ten deel, waaronder het hotel met horeca, verdeeld over vier gebouwen en sociale huurwoningen in opdracht van Elan Wonen.

  • Programma hotel met 66 kamers en restaurant, diverse woongebouwen voor studenten en jongeren (sociale huur) en 180 inpandige parkeerplaatsen
  • Werkzaamheden stedenbouwkundig plan en beeldkwaliteitsplan voor gehele terrein, architectonisch plan en bouwkundige uitwerking van een deel
  • Opdrachtgever Papillon RE BV en Elan Wonen
  • Aannemer HBB groep
  • BIM-protocol FARO
  • In samenwerking met Mulderblauw Architecten, Overdevest adviseurs, LBP sight, Van Rossum raadgevende ingenieurs
00/00

Bijzondere eisen in een bijzondere omgeving


Uitgangspunten
Het hotel bij de Koepel wordt in vier verschillende gebouwen gehuisvest. De entree komt in het monumentale, centraal gelegen administratiegebouw. Het gebouw waar ooit de gedetineerden binnen kwamen om vervolgens naar de cellen in de koepelgevangenis te worden geleid. De symmetrisch naastgelegen directeurswoningen maken ook deel uit van het hotel.

Op de begane grond van het administratiegebouw en de tussenbouw komt de hotelreceptie, het restaurant en de keuken. De monumentale doorgang in dit gebouw fungeert ook als toegang naar de Koepel. Aansluitend aan de directeurswoning komt het nieuw te bouwen beddenhuis, dat aan het administratiegebouw is gekoppeld met een tussenbouw, die bestaat uit een kelder en een begane grond laag.

Aan FARO de taak om, naast het ontwerp, alle bestaande gebouwen te modelleren, en de coƶrdinatie van alle adviseurs en betrokken partijen te doen. Dat zijn er in dit geval veel en dat maakt het een pittige klus. Zo doet Mulderblauw het interieurmodel, is Van Rossum verantwoordelijk voor de constructieve modellen en modelleert Overdevest de installaties.
In diverse clashcontroles wordt alles met elkaar beoordeeld en gecommuniceerd. Het is een complex proces, dat is opgeknipt in verschillende fases en waarbij de gemeentelijke en rijks- monumentencommissies een belangrijke rol spelen. Faro modelleert ook de gevelaanpak. Een onderdeel dat bij gebouwen met een monumentenstatus bij uitstek een zorgvuldige benadering vraagt.

Qua engineering hebben we te maken met de constructie van een kelder en fundering naast bestaande, monumentale gebouwen, waarbij extra voorzichtigheid is geboden. Daarnaast zijn er de speciale functies in een hotel (denk aan privacy op kamers en verschillende geluidsniveaus in de publieksruimtes) die vragen om een speciale aanpak ten aanzien van akoestiek, thermische isolatie en brandveiligheid. Door de inzet en doortastendheid van het hele team is dit allemaal succesvol tot een bouwbaar plan gekomen.