De Hallen is een gebied rondom een voormalige tramremise in Oud-West in Amsterdam. Deze tramremise is een complex vol stedelijke activiteit met onder andere een filmhuis, horeca, hotel, modeateliers, etc. Mede om deze ontwikkeling mogelijk te maken, is rondom deze plek woningbouw ontwikkeld in een zeer hoge dichtheid.

  • Programma Nieuwbouw van 118 appartementen, 2 commerciële ruimtes en een 2-laagse parkeerkelder met ca. 300 parkeerplaatsen.
  • Opdrachtgever Van Wijnen Projectontwikkeling
  • Aannemer Van Wijnen
  • Mee-modellerende partijen Saarberg & Partners en Wijcon
  • Gereed 2015
Dat het appartement één aaneengesloten ruimte vormt, dat vind ik echt heel cool. Jeff ten Haken

Dat het appartement één aaneengesloten ruimte vormt met een ononderbroken doorloop van de woonkamer naar de keuken en van de keuken naar de eetkamer, dat vind ik echt heel cool. Wij gaan hier nu weg vanwege gezinsuitbreiding. Het uitzicht ga ik missen en deze fijne buurt, dat je op zo’n plekje mag wonen midden in het oude deel van de stad en toch de luxe hebt van deze nieuwbouw dat is echt bijzonder geweest.

00/00
FARO-architecten-Kwintijn-Amsterdam-1920
FARO architecten Kwintijn 1 Amsterdam 05
FARO architecten Kwintijn 1 Amsterdam 04
FARO-architecten-Kwintijn-1-Amsterdam-11
FARO architecten Kwintijn 1 Amsterdam 01
FARO architecten Kwintijn Amsterdam 07

Hoogstedelijke hoven bij de Hallen

FARO ontwierp in opdracht van Van Wijnen Projectontwikkeling in dit gebied ca. 175 woningen in drie complexen bovenop een parkeergarage in twee lagen met ruim 300 plekken. Een belangrijk deel van de woningen wordt afgenomen door een belegger, Altera Vastgoed NV, en een corporatie, de Alliantie.

Een onderdeel van het project Kwintijn aan de Kostverlorenkade is het Oranjehuis. Een mooi voorbeeld van een zorgproject ingebed in een gemengd grootstedelijk woongebouw. Het Oranjehuis wordt bewoond door cliënten van de Blijfgroep (Blijf van mijn Lijfhuis) en zorgt voor opvang van vrouwen en kinderen die even ergens anders moeten wonen. Het bestaat uit 53 wooneenhedenen een aantal gezamenlijke voorzieningen, zoals 2 noodkamers,2 huiskamers, kinderwerk, een speelplaats en een aantal kantoorruimten.

Het ontwerp moest passen binnen een strak en uitdagend stedenbouwkundig plan, gemaakt door dRO Amsterdam en Danny Edwards stadsontwerp. Bij het benutten van de bestemmingsplanruimte (nodig om voldoende grondopbrengst te halen) ontstaat een zeer stedelijke dichtheid (FSI nettto is 5!). Dit zorgt ervoor dat binnen het plan woningen aan te wijzen zijn met flinke minpunten op het gebied van oriëntatie op de zon en afstand tot andere woningen. Aan FARO de taak om deze minpunten te compenseren op andere vlakken. Een van de positieve aspecten is de levendige stedelijkheid van de buurt. Ook op het gebied van architectuur en woningplattegronden kan compensatie gezocht worden; een mooi gedetailleerd gebouw met een mooie entree en een goede plattegrond draagt veel bij aan het woonplezier van mensen.

Het centrale doel van het project De Hallen is het maken van een hoogstedelijke, publieke plek met een sterk culturele uitstraling. Wij ondersteunen deze essentie en het is onze ambitie om dit niet eenduidig op te vatten. Het is geen plan dat enkel een industriële uitstraling heeft, het is geen letterlijke uitvergroting van de hallen, het is geen ‘pandje pandje architectuur’. In onze interpretatie wordt het een ensemble dat primair reageert op de Hallen, maar daarbij ook een samenspel is van meerdere invloeden. De mix van deze invloeden moet leiden tot een nieuwe laag in de tijd. Een laag die ook past bij het programma met veel woningbouw maar voldoende knipoogt naar de geschiedenis.

De drie gebouwen van de Hallen Zuid vormen samen een collectieve binnenhof, die op de parkeergarage wordt ingericht als tuin. In het ontwerp maakt FARO nadrukkelijk een onderscheid tussen een robuuste, stoere buitenkant en deze binnenhof, die veel lichter van kleur is. Deze lichte kleurstelling compenseert het gebrek aan zon- en daglicht. De robuuste buitenkant refereert naar de industriële bebouwing die blijft staan en het verleden. Tegelijkertijd is deze referentie niet eenduidig, de gebouwen ontkennen niet dat ze woongebouwen zijn. In essentie is ieder gebouw in het ensemble vanaf de openbare ruimte beschouwd een kloek gebouw onder een dubbele kap met een eenvoudig ritme van ramen.

Afhankelijk van de positie in het plan worden hier nuances in aangebracht. Er zijn duidelijke verschillen. Zo is bijvoorbeeld het blok aan de Bilderdijkkade een gebouw in een rij, terwijl het hoge blok is opgebouwd uit een hoog en een laag volume die veel meer los in de ruimte staan. De samenhang tussen de gebouwen is een belangrijk vraagstuk. De Hallen Zuid is onderdeel van een groter plan, waarvan de Hallen Noord later zal worden ontwikkeld. Vandaar dat gekozen is voor een ensemble van bij elkaar horende gebouwen met een eigen kleurstelling binnen een afgestemd pallet. De Hallen Noord kan daar dan later eenvoudig bij aansluiten.

Het project is bij uitstek een voorbeeld van budget-gestuurd ontwerpen. Uit afspraken met de gemeente en afnemers volgt een strak kader waarbinnen het project moet worden gerealiseerd. In overleg met Van Wijnen is een ontwerpsystematiek gekozen die inspeelt op rationeel bouwen binnen de gegeven randvoorwaarden. Daarnaast draagt de gekozen architectonische thematiek bij aan het realiseren van een hoogwaardig ensemble met weinig middelen.

Het BIM (ontwerp) model voor dit project is opgesteld door FARO en Saarberg & Partners B.V. (interieur / constructie). Hieruit zijn alle tekeningen gegenereerd voor aanvraag vergunning, verkoop en werktekeningen. De coördinatie en clashcontroles zijn verzorgd door FARO conform ons eigen BIM-protocol. De werkvoorbereiding heeft plaatsgevonden op basis van deze tekeningen.