Waar hebben jonge gezinnen, die graag in de stad willen (blijven) wonen behoefte aan? Deze vraag hebben we onszelf gesteld bij de start van dit project. De belangrijkste bron van inspiratie werd, in een volwassen invulling, de wereld van het kind. Het resultaat? Speelse hoogteverschillen, spannende doorkijkjes en vergezichten en vooral ook: veel groen. Het gebouw ademt met zijn hallen, corridors, glaspartijen en trappen veel licht, lucht en ruimte.

  • Programma 85 appartementen, kinderdagverblijf met BSO, commerciële ruimte en horeca, collectieve fietsenstalling, 2-laagse pakeerkelder
  • In samenwerking met Van Bergen Architectura
  • Opdrachtgever Cornelis Amsterdam BV
  • Aannemer Heutink
  • Constructeur Van Rossum
  • Mee-modellerende partijen Van Rossum | Techniplan (installaties)
  • Co-makers Dijk & Co (daktuin ontwerp) | Buro Bouwfysica | Woodteq (houtconstructies)
  • Gereed Omstreeks 2024
00/00

Vrijhangende trappen en drie niveau's daktuin

De 85 kleine en grote koopwoningen in de vrije sector dragen bij aan een gevariëerd aanbod in de buurt. Het gebouw verbindt de Cornelis Lelylaan met het Schielandplein, door een goed doordachte, flexibele plintinvulling en diverse collectieve ruimtes, zoals een BSO kinderdagverblijf en horeca. Daar bovenop de woningen, met op het zuiden georiënteerde buitenruimtes. Bewoners delen een gemeenschappelijke werk- en huiskamer en een avontuurlijke houten galerij met activerende traptuin, die de blikvanger vormt van dit eigenzinnige plan.

Uitdagingen
Deze laatste vormde tevens een van de mooie uitdagingen voor het bouwteam. De houten constructie van de galerijen, gemaakt van het duurzame, maar ook zware Azobe hout, heeft geen steunpunten naar de grond, maar hangt volledig vrij aan het betonnen casco. Samen met onze co-makers bedachten we een stoere en toch luchtige constructie van stalen trekstangen en koppelstukken.

Aandachtspunten voor de daktuinen, op drie niveau’s zijn onder andere de waterdichtheid en de draagkracht van de betonnen dakvloeren. Afhankelijk van het soort beplanting wordt de dikte van het groenpakket bepaald. Dat kan varieren van 10 cm tot wel een meter voor een forse struik of boom. Dat moet de constructie wel kunnen dragen. Ook de structuur van aansluitingen voor irrigatie, afvoer en hergebruik van water moeten goed doordacht zijn.

Andere bijzonderheden in het project zijn de hoogteverschillen in het terrein en de beperkte ruimte op en om het kavel. Het gebouw heeft daarom een tweelaagse parkeerkelder die je met een autolift kunt bereiken.

BIM model
Al deze aspecten komen samen in het BIM model, dat is opgezet volgens de basis ILS en BIM-protocol van FARO-engineering. In dit model zijn de onderdelen opgenomen van de constructeur, het installatiebedrijf en de aannemer. FARO had hierin een afstemmende rol.

Er is gewerkt van grof naar fijn, eerst de hoofdzaken, daarna steeds meer richting detail en productspecificaties. In het BIM model komen eventuele “clashes” tussen de verschillende diciplines snel aan het licht en worden tijdig opgelost. Zo worden faalkosten verder in het proces voorkomen.

Beeld: WAX en FARO